תכנון מוצרים

אין דרך טובה יותר לתאר תכנון מוצר מהצגת דוגמה של תהליך פיתוח המוצר, תכנון המוצר, כאן הציג בפניכם תהליך של פתוח תכנון מוצר:

פנו אלי לפני כ 8 שנים 2 בעלי רעיון שבאו מתחום התאורה והסרטים והציגו לי דגם של פנס לדים מאולתר כשבקשתם לפתח ותכנן סידרה של פנסי לדים לתאורה מקצועית מתוך ראייה שניתן לשפר את טיב התאורה המקצועית, איכות הצילום, משקל הרכיבים, האנרגיה הנדרשת, והחום שגורם צרות צרורות לבני אנוש בשעת צילום מי מאיתנו לא ראה איש במה שחקן נוטף זעה גם במצב של עמידה סטטית מחום הזרקורים.

את הדרישות הנ”ל דרישות משקל, גודל של כל דגם, מספר לדים בכל דגם, אביזרי תפיסה לכל סוגי המתקנים עמודים, קונזולות, סטנדים… והבעיה העיקרית פינוי חום פסיבי היות ופינוי חום דינמי ע”י מפוח כאשר פנס רב עוצמה (הספק) שמותקן על מצלמה או ווידאו גורם לאפקט גיירו שמכביד על כיוון המצלמה.

בתחילה סירבתי לקחת עלי את המשימה והסברתי להם שאומנם עסקתי בתכנון מוצר דומה בשנות ה 70 (פנס עזר אינפרא אדום למפקד טנק) אבל הטכנולוגיה הייתה שונה והחומרים היו שונים והידע שלי בנושא הלדים אפסי, הם הסבירו לי שעברו עם המוצר שהציגו בפני במספר משרדי הנדסה שהעמידו לרשותם אנשים שתפקידם תכנון מוצר ומעבר להוצאות הכספיות התוצאות ההעלובות הם המכשיר שמוצג לפני, עדיין סירבתי והם ביקשו שאתן תשובה תוך שבוע…במשך הזמן הזה התעניינתי אצל ידידים שעוסקים בלדים לתמרורים ותאורה רגילה וכולם אמרו לי שהדרך היחידה לקבל תאורה מקצועית עם לדים היא בפינוי חום ע”י מפוח או ע”י מפזר חום רב צלעות שמשמעות משקל גדול ומחיר גבוה או שילוב של מפזר חום ומפוח. לאחר מספר ימים של התלבטות עלה בראשי רעיון שלא נראה לי הגיוני על בסיס ניסיון וחישוב של של פיזור חום, חזרתי והתייעצתי עם אותם בעלי מקצוע והם חזרו ואמרו שגם אם המכלול יעבוד הטמפרטורה שכל לד יקבל בזמן עבודה רציפה תשנה את איכות האור. מתוך סקרנות בניתי דגם קטן בשילוב הרעיון שלי ומסרתי לאלו שפנו אלי לבדיקה עם מכשור מתאים שהיה להם, כבקשתי מהם להוסיף בבדיקות לאורך זמן מצבי טמפרטורת סביבה חריגים ולאורך זמן. לאחר 3 ימים חזרו אלי ובהתלהבות גדולה הודיעו לי שהדוגמה עבדה והלדים לא הגיעו לטמפרטורה שיצרני הלדים אומרים שבה איכות האור משתנה.

החלטתי לקח את הרעיון קדימה לקבל עלי את המשימה של תכנון המוצרים (פנס 6 לדים (הראשון) פנס 7 לדים (השני) ופנס 54 לדים (בסוף)) לא אפרט את פרטי התכנון והרעיון היות וחתמתי למזמינים ולחברה איטלקית שרכשה מהם את הזכויות והמשיכה איתי כמפתח המוצר ואם אחד מהם כמומחה מהפן של תאורת לדים לצילום מקצועי. לאחר גמר ובדיקת התוצאות של הפנס הראשון והתוצאות הטובות עברתי לתכנון הפנס השני של 7 הלדים ועד כאן יכולתי לעבוד בשכבת לדים בודדת ושכבת עדשות חליפיות מולה. כולל פתרון לחליפיות עדשות (בעיות דיוק של מיקום העדשות מול הלדים) והפילטרים הדרך נראתה טובה. עברתי לפנס ה 54 לדים בהספק W54 כאן נתקלתי בבעיות מיקוד ובעיות מימדים ובעיות חום בלב הפנס. החלטתי לבדוק אפשרות פיתוח מוצר תלת שכבתי שבכל שכבה 18 לדים דבר ששינה מיד את רמות החום המצטבר וצמצם את מימדי הפנס בגלל יכולת לצופף את הלדים בכל שכבה. לאחר שפתרתי את בעיות המיקום של העדשות והפילטרים עלה לי רעיון לאפשר למזמין לקבל 3 פנסים של 18 לדים כלומר פנס מתפרק שמאפשר עבודה רב שכבתי או צרוף של 3 מבין השכבות או שכבה בודדת שכל שכנה תאפשר קבלת מבנה אלומת או שונה. ולמעשה אפשר יהיה להציג בשוק מכלול או אפשרות רכישת שכבה בודדת לפי הצרכים. כלומר או 3 דגמים שונים של 18 לדים או פנס של 36 לדים או פנס 54 לדים… כשהצגתי את הרעיון אמרו לי אנשי החברה שזה משפר את יכולת המכירה והגיוון אבל ללא פרוק והרכבה בזמן מינימאלי צלם מקצועי לא ירכוש את הפנס המתפרק. חזרתי למחשב ופיתחתי יחידות תקעים רב שכבתיות שמאפשרות תקיעת מגעים להעברת הזרם משכבה לשכבה מיקום השכבות ופרוק והרכבה מהירים במקביל פותחו לוחות מודפסי ממשפחת הMCPCB שהם לוחות מודפסים על לוח מתכת. ומכאן נסללה הדרך לסיום מוצלח של הפרויקט, לאחר יצור סדרה ראשונה לבדיקת לקוחות מקצועיים.

הפנסים הוצג בכנס תאורה שמתקיים פעם בשנה באמסטרדם ומציג את חידושי הענף לתאורה מקצועית וזיכה את החברה האיטלקית באות הוכרה על חדשנות, מקוריות, ואיכות תאורה.